Trafiekcijfers mei 2014

 

Vergelijking tussen de periode Mei 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
312 257 -17,62%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 1.961 2.574 +34,3%
Passagiers: 26.315 26.091 -0,9%
Vracht/ton: 4.561 3.537 -22,4%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Mei 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
1.157 1.080 -6,65%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 10.299 13.670 +32,7%
Passagiers: 72.382 80.601 +11,4%
Vracht/ton: 22.346 17.321 -22,5%

 

Commentaar:

Mei 2014: verdere neerwaartse spiraal

Zoals vorige maand reeds voorspeld, moeten we met lede ogen een verdere achteruitgang van de trafiekcijfers in mei aanzien.

Voornamelijk de vrachtcijfers gingen verder de dieperik in. Helaas moeten we in de komende maanden nog slechtere resultaten verwachten. Sedert 29 mei j.l. is Oostende's grootste vrachtklant, ANA Aviation, zoals aangekondigd naar Luik-Bierset verhuisd.

Oostende behoudt alleen nog Egyptair Cargo, doch iedereen houdt zijn adem in voor de toekomst.

Zelfs het aantal ad hoc vrachtcharters is op enkele vingers te tellen.

Voorlopig zullen we er ons moeten bij neerleggen, dat de vrachtcijfers op de kustluchthaven verwaarloosbaar zullen zijn in vergelijking met omringende luchthavens.

Terwijl het aantal bewegingen, dank zij de general aviation, fors gestegen is, zagen we in mei zeer een lichte daling van de passagiersstatistiek. Analyse van de bewegingen heeft uitgewezen dat de voornaamste reden hiervan de annulering is door Thomas Cook/ Neckermann van de vluchten op Turkije en Tunesië. Deze touroperator is, ten nadele van Oostende, met vluchten op beide landen begonnen uit Rijsel en Charleroi. Dit jaar waren er in mei, in tegenstelling tot 2013, ook geen passagiersuitwijkingen.
De luchthaven kon toch echter bijna het status quo behouden met mei vorig jaar dank zij het verhoogd aantal reizigers bij Jetair alsook met de general aviation.


Het spijt ons nogmaals te moeten herhalen dat de actuele neerwaartse trafiektrend volledig de schuld is van de onbekwame Vlaamse overheid. Duidelijke waarschuwingen van onzentwege werden minachtend in de wind geslagen met de huidige gevolgen als resultaat.

En nog steeds wil men de waarheid niet onder ogen zien. Ondertussen heersen algemeen ongeloof en ontmoediging bij het luchthavenpersoneel, wat uiteraard de mensen niet motiveert.


Het is ons opgevallen, dat de verantwoordelijke minister, in de verkiezingsperiode zich "toevallig" op het laatste nippertje liet verontschuldigen

op diverse debatten waar het thema "luchthaven" aan bod zou komen.

Schaamte- of schuldgevoel? Wie zal het zeggen?